Kérdőívkitöltést motiváló eszközök veszélyei III.

Mostanában trendi dolog arról beszélni és írni, hogy a közösségeken belül végzett kutatások mennyire jók és költségcsökkentők. Én mindkét állítást vitatom, azonban a márkaközösségeken belüli kutatások hasznát és veszélyét egy későbbi írásban kívánom körbejárni. Most egy másik oldalról, a piackutatói access panelek oldaláról vizsgálom meg a közösségépítés veszélyét, azt, hogy milyen károkat tud okozni az ügyfeleknek, ha olyan kutatási panelen végeznek reprezentatív piackutatásokat, amelyeket közösségi szolgáltatásokon keresztül építettek és üzemeltetnek.

 

 

3. A piackutató cég nem nyújthat közösségformáló szolgáltatásokat (blogot, fórumot) a paneltagságnak.
 
Amíg a helyes kérdőív kitöltést motiváló eszközökre szüksége van a piackutatási paneleket menedzselő cégnek, addig arra egyáltalán nincs szüksége, hogy egy piackutatási panelen belül válaszadói közösséget építsen.
 
Néhány panelüzemeltető cég, talán azért mert „trendi” dolog, lehetőséget nyújt a válaszadóknak arra, hogy a paneltagok blogoljanak vagy fórumozzanak a kutatások témáiról. Ugyan jópofa dolog közösséget alkotni, azonban ez a piackutatási szakma számára mindenképpen káros mellékhatásokkal jár. Egy kérdőív kitöltése esetén nem egy „közösségi véleményre” vagyunk kíváncsiak, hanem a válaszadó egyéni véleményére, válaszaira. Amennyiben egy panelen kialakul egy közösségi öntudat, egy olyan szokás, hogy a válaszadás előtt a meghívott meglátogatja az adott panel fórumát vagy blogját tájékozódás céljából, akkor a kutatók már nem az egyéni véleményt kapják, hanem az adott panel közösségének, véleményének hatása alatt álló személyek válaszait kell elemezniük. Ez pedig az adatok hitelességét befolyásolja, és ettől kezdve már nem piackutatásról beszélünk.
 
Természetesen lehetnek olyan online kutatások pl.: reklám-, termék- vagy éppen honlap-tesztek, ahol érdekes lehet a megbízó számára, hogy milyen egyéb vélemények fogalmazódnak meg a válaszadókban a kérdőív kitöltése után. Ennek van létjogosultsága, de nem egy egész panelnél, hanem csak egy-egy kutatás esetén, és csak a kérdőívet kitöltők közötti, moderált kommunikáció formájában.
 
A piackutatók itt akkor járnak el helyesen, ha a saját panel honlapon semmilyen nyilvános kommunikációs lehetőséget nem biztosítanak arra, hogy a paneltagok egymás között megbeszéljenek egy-egy kutatást, kutatási témakört.
 
Bár az tény, hogy a most áttekintett módszerek növelik a kérdőíveket kitöltők arányát, az ilyen módszereket használó cégek nemcsak a saját szakmai presztízsüket rontják, de hosszabb távon az egész piackutatási szakmai megítélését is negatívan befolyásolhatják. Magyarországon néhány esetet kivéve, jó irányba tartanak az online piackutatási paneleket üzemeltető cégek, és reméljük, hogy a „pontgyűjtős”, értékesítéssel egybekötött, a válaszadókat közösséggé formáló paneleket a piackutatási szakma és a megbízóik szakmailag nem fogadják majd el.
 
A megbízható és hiteles adatokat szolgáltató online panelt üzemeltető cég akkor jár el helyesen, ha:
  • a válaszadónak nem ad minden kérdőív kitöltésért levásárolható pontokat, forintokat
  • nem nyújt DM reklámozási lehetőséget
  • a kutatásokat nem köti közvetlen értékesítéshez
  • nem nyújt arra lehetőséget, hogy a paneltagság egy közösséggé váljon
  • nem ösztönzi a válaszadókat a gyakori kérdőívkitöltésre
  • a sorsolásokon minden válaszadó ugyanakkora eséllyel vehet részt
  • a kisorsolt ajándékutalványokat nem egy helyen, nem egy bizonyos márka vásárlására használhatják fel a válaszadók.
 

Azok a piackutatási paneleket üzemeltető cégek, amelyek ezeket az alapelveket betartják, illetve megrendelők, akik betartatják, biztosak lehetnek abban, hogy minőségi online adatszolgáltatásban lesz részük - amennyiben a panelt üzemeltető cég a minőségi panelépítés alapszabályait is betartotta.

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingkutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr311781923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.