A Twitternek köszönhetően botlottam bele ebbe az igen csak furcsa című (Sufni tuning piackutatás), és meglepő stílusú (Le style, c'est l'homme.) „új adatfelvételi megoldásba”. A bemutatott módszer piackutatásnak nem nevezhető, hiszen nemcsak a mintavétel módja, a minta reprezentativitásának biztosítása, és ezáltal a minőségi kutatáshoz szükséges kritériumok hiányoznak a javaslatból, de a piackutatási ESOMAR kódex előírásainak sem felel meg azáltal, hogy a megkérdezést összeköti az értékesítéssel. A teljes kódexet innen lehet letölteni! 
 
Amit a szerzők bemutatnak az egy kutatásnak álcázott „értékesítési” megoldás, amelynek célja nem a megismerés, hanem az eladás. 
 
Hogyan ne csináljunk „piackutatást”:
 
Idézem: 
"Csinálj házilag egy gyors és olcsó piackutatást
Én személy szerint ezt ajánlom: készíts egy rém egyszerű, akár 1 oldalból álló weblapot. Írj le mindent a termékedről vagy akár a szolgáltatásodról, mutasd be úgy, mintha már kész lenne. Lehessen rendelni belőle vagy ajánlatot kérni vagy további infót, termékmintát igényelni.
Futtass pár 10.000 Ft-ért AdWords kampányokat pár hét alatt. Nézd meg egyáltalán találsz-e a témára behúzható látogatókat. Van-e kereslet a terméked iránt? Érdeklődnek / vásárolnak-e az emberek?"
Igen. Így ne. Vagy csináljuk, csak ne hívjuk, ne higgyük ezt piackutatásnak, mert nem az. 
 
Ennek az írásnak, illetve újabb „gyöngyszemként felbukkanva ennek is” köszönhetően éreztem úgy, hogy fontos egy olyan cikket írnom, ahol a piackutatást kevésbé ismerő, de vele ismerkedni kívánó olvasóknak összefoglalom a piackutatás lényegét, bemutatom azt a módszert, megközelítést, amely segítheti a döntéshozókat saját, házon belüli kutatás elvégzésében. A cikk további részében pedig bemutatom azokat módszereket, ahol piackutatásban tapasztalt szakember segítsége nélkül nemhogy hasznot nem hoz a saját magunk által készített kutatás, de nagyon nagy károkat okozhat a rossz mintán, rosszul feltett kérdések elemzése.
 
 
A minőségi piackutatás alapismérvei
 
A piackutatás, marketingkutatás általános célja az, hogy megismerjük a fogyasztói igényeket, elvárásokat, tapasztalatokat, felderítsük, hogy mit tud a piac rólunk és versenytársainkról, hogyan tudnánk több terméket, szolgáltatást eladni, vagy ezek minőségén javítani. A kutatás alapvető célja az is, hogy minimalizáljuk döntéseink kockázatát, erősítve piaci pozíciónkat. Az összegyűjtött adatok segítségével lényegében mások szemüvegén keresztül vizsgáljuk meg cégünket, termékünket, szolgáltatásunkat, piacunkat és éppen ezért nem mindegy, hogy kik azok, akiknek a véleményét figyelembe vesszük, kik azok akiket megkérdezünk, akik reprezentálják célcsoportunkat. Ezen válaszadók kiválasztása a piackutatás igazi tudománya.  
 
Amikor 1930-ban, dr. George Gallup a modern piackutatás megteremtője publikálta valószínűségi mintavételről szóló cikkét, még ő sem sejtette, hogy a véletlenszerűen kiválasztott fogyasztókra épített kutatás lesz az alapja a modern piackutatásnak, amely azóta is töretlenül fejlődik és egyre jobb, megbízhatóbb kutatásokkal segíti azokat a cégeket, akik komolyan veszik vásárlóikat, és szeretnék megismerni a vásárlóik gondolkodását.
 
Sajnos manapság a piackutatás szakterülete sem tudta elkerülni a kutatáshoz nem értő „álszakértők” megjelenését, akik megpróbálják saját hasznukra - és nem az ügyfelekére - a piackutatási eszközöket leegyszerűsíteni, kisajátítani, bagatellizálva a minőség fontosságát. Pedig a piackutatás legértékesebb és a minőséghez elengedhetetlenül fontos "titkos" esszenciája az a tudás, ahogyan kialakítjuk a kutatás mintáját, felépítjük a kérdőívet, elemezzük és értelmezzük az adatokat. 
 
 
Minden a tervezéssel kezdődik – Desk Research 

 

Mielőtt nekilátunk piacunk megismeréséhez az egyik legelső dolgunk az, hogy megtervezzük kutatásunkat, amely mintegy vezérfonalként kell, hogy végigkísérje munkánkat. A kutatás céljának meghatározása után nagyon fontos, hogy meghatározzuk a mérni kívánt fogalmak jelentését (konceptualizálás) és a használni kívánt mérési módszerek összességét (operacionalizálás). (A méréssel kapcsolatos szociológiai alapfogalmak

A kutatás céljának, módszerének és a definíciók meghatározásának befejezésével már elkezdhetjük saját Desk Research kutatásunkat, az elérhető adatok, információk összegyűjtését és elemzését. Gyakorló szakemberként azt javaslom, hogy először a lehető legjobban ismerjük meg versenytársainkat, a konkurens termékeket, és a piaci környezetet ahol versenyezni kívánunk. 

Ahhoz, hogy megismerjük piacunkat a következőket javaslom: 

  1. Gyűjtsük össze a hazai és nemzetközi cégeket, akik hasonló terméket, szolgáltatást kínálnak!

  2. Hasonlítsuk össze a saját termékünket, szolgáltatásunkat a versenytársainkéval és próbáljuk felmérni, a különbségeket! Milyen szempontok szerint jobb a mi termékünk? Van-e olyan terület, ahol versenytársaink megelőznek bennünket? Van-e arra lehetőségünk, hogy az esetleges elmaradáson pozitív irányban változtassunk? Mérjük fel milyen veszélyek leselkednek ránk! (SWOT analízis)

  3. Vizsgáljuk meg milyen marketingeszközöket használnak versenytársaink! Vizsgáljuk meg nekünk milyen eszköztár áll rendelkezésünkre, milyen lehetőségeink vannak!

  4. Gyűjtsünk össze versenytársainkról, termékeikről megjelenő cikkeket, PR megjelenéseket! (Ha az információkat csak az internetről - például a Hírkereső oldalról - gyűjtjük össze, már az is nagy előrelépés, és csak időt kell rá szánnunk.)

  5. Elemezzük ki, hogy a versenytársaink milyen módon, milyen értékesítési csatornákon érik el vásárlóikat, és vizsgáljuk meg, hogy ezeket mennyire tudjuk kihasználni saját termékeink, szolgáltatásaink értékesítésére!

  6. Akár próbavásárlással derítsük ki, hogy versenytársaink milyen ajánlatokat készítenek, milyen árakon kínálják termékeiket vagy szolgáltatásaikat!

  7. Kérjük ki minél több ember véleményét termékünkről, szolgáltatásunkról. (FONTOS: A munkatársak, családtagok, barátok, ismerősök véleményét kezeljük fenntartásokkal az esetleges elfogultság miatt! A kritika minden esetben nagyon hasznos, de óvakodjunk a néhány ember véleménye alapján történő általánosítástól! A levont következtetéseket semmi esetre sem szabad a teljes vásárlói körre vonatkoztatni és tudni kell, hogy az így kikért vélemények nem helyettesíthetik a reprezentatív célcsoport kutatást.)
  
A fentebb említett cikkben tehát van némi igazság: minden vállalatnak, terméknek, szolgáltatásnak szüksége van piackutatásra. Elengedhetetlenül fontos, hogy mások szemüvegén keresztül is lássuk „magunkat”. A piackutatás világában tett első lépésünknek pedig, mindenképpen egy a fent említett kutatási módszerhez hasonlónak kell lennie. Azonban ha sikeresek akarunk maradni, a magasabb szintű módszerek alkalmazásához, célcsoportjának megkérdezéséhez már vagy nagyfokú piackutatási tudásra vagy piackutató szakemberre van szükség, aki ismeri a különböző adatfelvételi módszereket, a mintavételi-, és kérdőív-szerkesztési szabályokat, és mindezt a gyakorlatban is tudja alkalmazni. 
 
 Folytatjuk.
 
Utószó: Elnézést kérek azoktól az olvasóktól, akik a leírtakkal már eddig is tisztában voltak, de kifejezetten fontosnak éreztem az ügyfelek tájékoztatását a szakmailag nem meglapozott, más kérdésekre választ adó kutatások és az önjelölt kutatók tevékenységének veszélyeiről.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingkutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr261843716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fehér Márton (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 13:28:14

Kedves János!

A legtöbb kis és középvállalkozás vezetője nem az ESOMAR kódex előírásait bújja, hanem a bankszámláját... És arra keresi a választ, hogyan tud túlélni, hogyan tud az ötleteiből üzletet építeni és hogyan tud új terméket bevezetni a piacra.

Ehhez bejegyzésemben egy meglehetősen hatékony, olcsó, általunk is rengetegszer kipróbált kutatási módszert írtam le.

Sértettséged tedd félre és kérlek lásd meg, hogy:

- Nem állítottam egy szóval sem, hogy reprezentatív ez a kutatás.
- Nem állítottam, hogy nincs szükség a Te munkádra.
- Nem állítottam, hogy ez minden egyéb piackutatási módszertant felülír.
- Nem állítottam, hogy egy professzionális, céltudatos piackutatásból nem lehet értékes információkhoz és kockázatcsökkentéshez jutni.

DE:
- Láttam már piackutatásokat, amikkel nem sokra mentek a megbízók.
- Láttam már piackutatásokat, amik azt hozták ki, amit az ügyfél hallani szeretett volna.
- Láttam már olyanokat, akik mindenféle előzetes kutatás nélkül vágtak bele tutinak tűnő bizniszükbe és buktál el a házukat.

Én leírtam egy módszert ami nem inkubátoros körülmények közt tesztel, hanem az életben. Nem kérdőíveket kell kitölteni arról elmélkedve, hogy vajon vásárolna-e az ügyfél, hanem kőkeményen ott van benne, hogy megnyomta a vásárlás gombot vagy sem.

Ez a kutatás működik, pár tízezer forintból ki lehet próbálni és igencsak értékes információkat ad. Eleve úgy történnek a próba eladások, ahogy később vélhetően a vásárlókat majd el fogjuk érni, AdWords segítségével.

Egy kérdés: milyen kutatást vállaltok el 10-20-30 eFt-ért?

Egy ötlet tesztelésére, hogy életképes-e, egy KKVnak talán ennyi keret van jobb esetben. Ezen a szinten a gyakorlat számít, meg az, hogy a meccset gólra játsszák, nem mindenkinek van pénze elmélkedni.

Van az a szint, ahol már megéri a nüanszokat is pontosan végigkutatni, ekkor jöttök Ti a képbe és professzionális, reprezentatív és módszertanilag helyes kutatást tesztek le az asztalra, amiből az igazi finomságok is látszanak. Ennek is meg van a helye és a létjogosultsága.

A bejegyzés címe is jelzi, hogy ez nem egy egyetemen tanított piackutatási módszer. Ha nem tűnt volna fel, a címben szereplő "sufni tuning" szóval szerettem volna jelezni a dolog élét. Eredetileg humorosnak szántam a címet, de úgy látom Neked nem esett le.

Elvitázhatunk a definíciókon, hogy mit nevezünk piackutatásnak, valószínűleg előhúzol egy szabatos akadémiai definíciót és bebizonyítod, hogy csak az a piackutatás, amit Te mondasz.

Amit én leírtam az egy "más" piackutatás, a Te kedvedért nevezzük piac tesztelésnek, méginkább online értékesíthetőségi tesztnek. De aki kipróbálja nem ezen fog lovagolni.

A lényeg, bejegyzésemmel az AdWords egy hasznos és kreatív alkalmazási területére hívtam fel a figyelmet.

Látod, én nem mondtam, hogy a Te módszered rossz lenne, vagy ilyen-olyan szakértő lennél... Úriemberek vitájába szerintem nem fér bele a személyeskedés, ne minősítsd vélemény eltérésed miatt a szakmaiságomat.

Nem vagyok "önjelölt kutató", hanem Google AdWords Seminar Leader, illetve olyan online marketinges, aki az elmúlt 9 évben már több mint 300 online marketing projektben vett részt teljes felelősséggel. Nem beszélve arról, hogy nem csak mások pénzével vitézkedek, mivel több saját üzletet is felépítettem már főleg online eszközökkel.

Sok sikert a piackutatásokhoz, ha majd lesz egy privát ötleted és amikor pár tízezer forintból meg kell tudnod, hogy merj belevágni valamibe vagy nem, akkor titokban olvasd vissza a bejegyzésem.

Illetve ha összefutnánk valami konferencián, gyere oda egy kézfogásra, örülnék neki!

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 14:07:46

@Fehér Márton (OMA): amit leírtál, az NEM PIACKUTATÁS. Ennyi. Ha nem annak nevezed, nincs vita. A piackutatás SZAKMA. Tanítják. Nem azért drága, mert sokat akarnak keresni, hanem mert van egy kötelező folyamat, ami sokba kerül. De ezért is fogadják el.

Az a baj, hogy te piackutatásnak nevezed, elhiszik az olvasóid, és majd amikor tényleg piackutatás kell nekik, akkor ebből indulnak ki. Ez káros. Olyan káros, mintha ál orvoslást csinálnál. Csak itt nem az egészsége megy tönkre, hanem a cége, ha hisz neked.

Ennyi.

(Azt meg megjegyezném, hogy az általad leírtak alapján nem láttál piackutatást és nem tudod, mi az. Ha láttál volna, ha tudnád, nem írnál le olyan féligazságokat, nem írnál le olyan ferdítéseket, amiket igazából cáfolni is kár lenne...)

Klenovszki 2010.03.17. 15:02:54

@Fehér Márton (OMA): Sajnálom, ha nem érted a cikk lényegét, ugyanis pont azt szerettem volna bemutatni, hogy egy KKV, ha piackutatást szeretne csinálni, akkor mi az amit házon belül, kockázatok nélkül is megtehet piackutatás gyanánt. Ez hívjuk Desk Research kutatásnak. Ebben csak időt és energiát kell rászánnia, még 10 000 Ft-jába sem kerül, és garantáltan hasznot hoz számára. Ha úgy gondolod, hogy ez hasznos olvasóid számára, akkor oszd meg velük nyugodtan vagy átírhatod, ahogy neked a legjobban megfelel.

Amit te írtál az szintén tud hasznot hozni a KKV-nak, hiszen azonnali értékesítési lehetőséget nyújthat a KKV számára és a termék, szolgáltatás iránt érdeklődő személyekről is ad visszajelzést, azonban ez nem piackutatás. Nem azért nem piackutatás, mert én nem annak hívom, hanem azért mert módszertani szempontból nem teljesíti a megbízható és hiteles kutatáshoz szükséges feltételeket. Ezeket a feltételeket nem én találtam ki, tanultam és tapasztaltam.

Az online értékesítési teszt elfogadva. Szerintem találó megfogalmazás és pontosan mutatja azt, amit te bemutattál. Nem is a módszert vitattam, hanem azt, ahogy elnevezed, ugyanis a piackutatásnak az a lényege, hogy pár száz vagy pár ezer ember véleménye alapján a teljes alapsokaságra vonatkoztatva is igazak a kérdésekre adott válaszok. Az online értékesítési tesztre azonban ez nem igaz. Ha valaki pedig ezt piackutatásnak gondolja, akkor mondhatja, hogy húúú mindent tudok a piacomról, mostantól ezt kell csinálnom. Ha pedig téved, akkor nagyot bukhat. Ezért tartom károsnak a nem helyes elnevezéseket.

Annak kifejezetten örülök, hogy nem vagy önjelölt kutató, így szívesen felajánlom szakmai tudásom. Ha bármikor szükséged van piackutatási kérdésekben segítségre csak szólj nyugodtan, és szívesen tartok neked vagy ügyfeleidnek gyakorlatorientált piackutatási oktatást. Azt pedig megígérhetem, hogy Google AdWords és online marketing kérdésekben senkinek nem adok tanácsot, viszont kérek, akár tőled is, mert te ahhoz értesz.

Fehér Márton (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 15:39:33

@Konrad: hidd el láttam piackutatásokat, elejétől végig is az eredményekkel együtt. Ki ne találd, hogy Te tudod, hogy mit nem láttam... Mi vagy Te BigBrother? :-) Ha tudnád mikben vettem már részt, még NRCs piackutatással is volt dolgom személyesen. :-)

Amit leírtam a postban azzal nem azt szerettem volna mondani, hogy "amit itt leírok az A piackutatás és minden más maszlag". Egyszerűen így neveztem el amit leírtam, ezzel semmilyen módon nem akartam a professzionális piackutatók szakmáját becsmérelni. Ne érts félre és ne lovagoljunk a szavakon ezek után, hogy pontosítottuk mi a piackutatás és megegyeztünk Jánossal, hogy amiről írtam nevezzük el: "online értékesítési teszt"-nek.

@Klenovszki: Kezet rá, pontosan értem miről szól a Te cikked, nincs vita köztünk a hasznosságában egyik vagy másik módszert illetően.

Részemről úgy gondolom túlbeszéltük a kérdést.

"szívesen tartok neked vagy ügyfeleidnek gyakorlatorientált piackutatási oktatást."

Ezzel kapcsolatban még az is elképzelhető, hogy megkeresünk.

Mária 2010.03.17. 15:42:42

@Fehér Márton (OMA):

Nem a módszereddel van a baj, hanem azzal, hogy nem annak nevezed, ami, hanem ráaggattál egy vonzóbb, csillogóbb címkét. Miért is?

Pár éve egy multinál edződött marketinges céget csinált és maga köré gyűjtött tanítványnak pártucat vállalkozót, akik a legkülönbözőbb bizniszben próbálkoztak. Marketingről akkor hallottak először a tanítványok.

Megtanított nekik pár trükköt, majd azt mondta nekik, hogy mostantól ti nem csak cégvezetők, hanem a saját cégetek marketingesei is vagytok.

Majd a legjobb tanítványainak megtanított pár alap szociometria trükköt és azt mondta, hogy mostantól ti tanácsadók is vagytok.

Tudjuk azóta, mit csináltak ezek a trükkökön nevelkedett "marketing tanácsadók" a szakma jóhírével.

Te most megtanítasz az ügyfeleidnek pár trükköt és azt mondod, hogy ez a piackutatás. Hozzáolvasnak majd pár "piackutatós infoterméket" - mert ez a biznisz követni fogja az alap sumákolást - és meg lesznek győződve arról, hogy ők felkészült piackutatók.

A mechanizmus, a sablon, vagy nevezd, aminek akarod, ismerős mindkettőnk számára. Egyetlen apró csúsztatás évekre mozgásba lendíti a maszatológépezetet a féligazságokat hirdető alsókategóriás PDF-biznisszel együtt.

Ha nem ez a célod, akkor nem csapod be jól hangzó, ám nem igaz és nem korrekt meghatározásokkal a jobb eladhatóság miatt a célcsoportodat.

Fehér Márton (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 15:46:58

Hjaaaaj, látom gyűlnek a megmondóemberek, még van 1-2 akit várok.

Lécci-lécci ne vezessétek le az apokalipszist a bejegyzésemből ok? Semmilyen piackutatatós infótermékünk vagy tréningünk nem lesz ne aggódjatok!

De ha mégis, akkor előtte megbízzuk Jánost egy piackutatásra! :-D

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 16:08:37

@Fehér Márton (OMA): amiket leírtál itt válaszban, abból vagy a szakmaiatlanság süt, vagy az, hogy nem akarod elfogadni: hülyeséget írtál.

Fogadjuk el, hogy NEM piackutatás, hanem teszt. Ezzel én is maximálisan egyetértek. Írd át a postot így, legyen egyértelmű, hogy amit korábban írtál, az tévedés, és nincs semmi gond, elhiszek mindent! :)

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 16:25:44

@Konrad: Ez a most már tényleg kezd vicc kategóriába átmenni. Konrád, akkor lehetne igazad ha az OMA Blogon megjelent post címe az lenne: Profi piackutatás. De nem ez! A megfejtés ez: "SUFNI TUNING piackutatás"

Ugye Te is érzed az élét a dolognak?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 17:30:15

@Gombos Zsolt (OMA): igen. És azt gondolom, hibásan van ott, hogy piackutatás. Mert nem az. Főleg, mert a cikk url címe már más, ráadásul az egyik alcím ez:

"3. Csinálj házilag egy gyors és olcsó piackutatást"

És itt leírjátok azt, AMI NEM piackutatás, mit ahogy Marci azt le is írta itt előbb.

Tehát ezt javítsátok ki, és akkor oké, elhiszem, hogy nem fogja senki megszívni miattatok mondjuk két év múlva, amikor ráakad a bejegyzésetekre.

Ti is a kkv szektorban dolgoztak, pontosan tudjátok, mennyire nem értenek a cégek ezekhez a dolgokhoz, és mennyire könnyen mennek az egyszerűbb és olcsóbb megoldások felé. Aztán ha abban csalódnak, akkor nem magukat hibáztatják, mégcsak nem is azt, akitől a butaság származik, hanem az egész szakmát, és innentől "szar a marketing", meg "Láttam már piackutatásokat, amikkel nem sokra mentek a megbízók."

És mégegy. Én tanultam piackutatást. Vizsgáztam is belőle. Ez egy közgazdasági egyetem marketing szakának az elvégzéséhez kell. Mégsem merem azt állítani, hogy értek hozzá. Mert ez egy olyan szakma, ahol nagyon fontos a speciális tudás. Például a kérdések összeállításában, a módszerek kiválasztásában stb. Éppen ezért tőletek sem várom el, hogy értsetek a piackutatáshoz, hiszen ti az AdWordshöz értetek. De ez egy akkora szép piac! Ne másszunk bele mások szakterületébe, mert a végén mi jövünk ki belőle hülyén, nem?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 17:35:24

Közben megnéztem a kommenteket. Végig piackutatásról beszélnek a kommentezők. Vagyis ők elhiszik és erősítik, hogy ezt a módszert piackutatásnak nevezik. :(

Gombos Zsolt (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 17:48:08

@Konrad: Konrád, hidd el én is tanultam piackutatást. Főiskolán, sőt egyetemen is. Igaz lassan 10 éve.

A bejegyzésen utólag nem javítunk már, de írd le nyugodtam egy kommentben az OMA Blogon a véleményed, és akkor a Te álláspontod is ott lesz.

"Éppen ezért tőletek sem várom el, hogy értsetek a piackutatáshoz, hiszen ti az AdWordshöz értetek."

Hát ha ez így igaz lenne, a tréningjeink 80%-a meg se lenne tartva, a tudásanyagaink negyede nem lenne eladható. Sokkal szélesebb a spektrum, amin keresztül tudást kínálunk, de ez már nem tartozik a bejegyzéshez. Konrád, ismerkedj meg a termékeinkkel és a szolgáltatásainkkal! :)

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 18:24:59

@Fehér Márton (OMA): @Gombos Zsolt (OMA): Hát, ha nem akartok arra az egyszerű kérdésre válaszolni, akkor nektek is további szép estét.

Ellenben ezt nem érzem a vita lezárásának. Eddig próbáltam elhinni, hogy ti nem folytatjátok azt a bulvármarketinges vonalat, hogy etetitek a népet féligazságokkal, de most bevallom, kicsit meginogtam...

Fehér Márton (OMA) · http://www.online-marketing-akademia.hu/ 2010.03.17. 18:39:49

@Konrad: ismered azt a dakota közmondást, hogy "ha észre veszed, hogy döglött lovon lovagolsz, akkor szállj le róla..."?

Mindent megbeszéltünk a bejegyzésekkel kapcsolatban és a piackutatás szó jelentését is tisztáztuk. Jánossal is virtuálisan kezet fogtam.

Szőrszálhasogatás és kakaskodás innentől kezdve az egész. A továbbiakban nem szeretnénk terhelni ennek a bejegyzésnek a kommentjeit ezzel...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.03.17. 18:59:17

@Fehér Márton (OMA): mivel már mindent tisztáztunk, így tisztáztuk azt is, hogy amit ti a blogotokon írtatok, az szakmailag hibás. Én csak annyit kértem, hogy ha lehet, ezt javítsátok ki, hogy ne maradjon fent szakmailag hibás bejegyzés. Ez szerintem egy egyszerű és érthető kérés. Vagy nem?

Amit ezen felül leírtam, az annak az oka, hogy miért érem ezt. Ezt én nem érzem terhelésnek... De végülis mindegy, azt csináltok, amit akartok :D

Klenovszki 2010.03.18. 00:05:13

Köszönöm mindenkinek a hozzászólását, amely remélem segített abban, hogy tisztábban lássa mindenki a piackutatás és nem piackutatás közötti nem is oly kicsiny különbséget.

A definíciók tisztázásán túl arra is kíváncsi lennék, hogy szerintetek helyes-e a KKV szektort egy egységként kezelni, miközben KKV szektorba tartozik a mikrovállalkozások a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató cégek, a kisvállalkozások az 50 főnél kevesebbet, középvállalkozásnak a 250 főnél kevesebbet foglalkoztató cégek, aki éves nettó árbevételük alapján a nulla és a 10,75 milliárd forint közé eshetnek. Ez alapján pedig nagy különbségek vannak a KKV cégek között. Tehát nem érdemes egy egységes KKV szektorról beszélni, mert nem lehet egységes ajánlásokat megfogalmazni egy ilyen heterogén társaság felé. Ti mit gondoltok erről?

A másik kérdésem arra vonatkozik, hogy bár a cikket én elsősorban a DESK RESEARCH kutatásról írtam, azonban arról senki sem beszélt, pedig ez egy olyan módszer, amelyet bátran lehet piackutatásnak hívni, és bátran lehet akár a legkisebb cégnek is alkalmaznia. Mi erről a véleményetek? Mennyire látjátok, hogy a „KKV” szektor alkalmazza ezt a módszert?

csiszi 2010.03.18. 11:11:43

Semmiképpen nem lehet homogén egységként kezelni őket, de nekem úgy tűnik, hogy itthon új kategóriákat alkotott a sajtó és a közbeszéd.
mikro- és kisvállalkozás = KKV
középvállalkozás = "X milliárd ft éves árbevételű" (jelzőként használva, utalva rá, hogy nem egy 10 fős garázscég)
nagyvállalat = multi

Igazság szerint pont a KKV túl széleskörűen vett definíciója a hibás, szerencsésebb lenne egy MKV, egy KV és egy NV kategória.

oliveR · http://www.webvideozz.com 2010.03.20. 21:10:31

Minden piackutatás arról szól, hogy termékünket vagy szolgáltatásunkat jobban a piachoz szabjuk.

Egyik oldal természetesen a konkurenciakutatás, a másik az igényfelmérés.

Az online végzett piackutatás egyik előnye, hogy meg lehet találni a célpiacot és meg lehet ismerni az őket foglalkoztató problémákat. Ez legalább annyira fontos és hatékony, mint a 7. pontban leírtak.

Mindaz, amit leírtál, helyénvaló. De a hivatkozásod a webvideozz blogján megjelent cikkben leírtakra és elmondottakra hibás és félrevezető.

A bejegyzés lényege ez: ha tudni akarod, mi foglalkoztatja a piacot, add meg a lehetőséget nekik arra, hogy kérdezzenek tőled. Én ezt fontosabbnak tartom mint a konkurenciafigyelést. Az csak támpont lehet és az igazításokban adhat irányt.

Nem akarom hosszan taglalni a dolgot, nagyon összetett az a dolog, amit a blogban megfogalmaztam. A hivatkozásod mindenesetre kontextusból kiragadott.

Szerettem volna ezt privát leírni, de ezen a blogon nincs elérhetőség - legalábbis nem látható.

oliveR

Klenovszki 2010.03.22. 17:26:40

@oliveR: Köszönöm, hogy megírtad a véleményed. A hasznosságról nincs is vita, mert minden vélemény fontos egy cég számára. Amit vitatok az az, hogy emberek véleményének a megismerése még nem egyenlő a piackutatással. Ahhoz, hogy akár több 1000 ember véleményét igaznak tekinthessünk egy nagyobb csoportra nézve, olyan mintavételi eljárást kell alkalmazni, amelyhez megfelelő piackutatási szakértelem, tapasztalat szükséges és pont ez az egyik fontos pont, ami megkülönbözteti a piackutatást az egyszerű szavazástól, véleménykéréstől.

oliveR · http://www.webvideozz.com 2010.03.23. 00:40:37

Igen, ezzel egyet értek. Szó van a bejegyzésben a szavazásról is, de ott éppen azt állapítjuk meg, hogy nem reprezentatív. Ennél jobb eljárás a célközönségben lévő kérdéseket megismerni és a válaszokat egy nyilvános blogban megfogalmazni.

Egy vállalkozónak, aki online keres célközönséget, nem feltétlen kell olyan reprezentáns csoportot találnia, ami az egész országra vetítve valós adatokkal szolgál. Éppen ezért a blogban említett eljárás nem gyors eredményekkel kecsegtet, hanem hosszútávú forgalommal.

A célja az, hogy egyre több választ az adott blogon találjon meg a a közönség. Ehhez pedig kérdések kellenek a célközönségtől. Ezeknek a kérdéseknek a megtalálása és a kérdésfeltevés generálása a cél.

Így előbb-utóbb a Google a blogot is felhozza egy adott kérdés megfogalmazásakor. Ha ezt a forgalmat az oldalon megszületett válaszok miatt magáénak tudja, akkor sokfelé ágazik az út.

Üdv:
oliveR