A héten két konferencián is részt vettem, ahol a folyosói beszélgetéseken túl, volt szerencsém a színpadon is előadást tartani két olyan témában, amely közel áll a szívemhez. Elsőként a MH 2011 konferencia előadásának összefoglalóját olvashatjátok. 
 
A Media Hungary 2011 konferencia Balaton színpadán a mobil körül forgott a világ és én ebben a világban, - Csermely Ákos felkérésére - egy olyan előadással kívántam segíteni a médiatulajdonosok munkáját, amely arra keresett választ, hogy vajon érdemes-e médiatulajdonosoknak a nyomtatott újságjaik okostelefonra optimalizált verzióját elkészíteni?
 
A kérdésre a válasz nem is olyan egyszerű hiszen a médiatulajdonosok egyrészt meg akarják tartani nyomtatott újságjuk vásárlóit, másrészt nem akarnak lemaradni az elektronikus lapok vélt vagy valós piacáról.
 
Egy ilyen döntési helyzetben közelebb kerüljünk a válaszhoz az egyik eszköz a költségek, stratégiai célok, jelenlegi piaci pozíciók és egyéb kérdések megvizsgálásán túl célpiacunk megismerése, a potenciális vásárlói kör nagyságának, elvárásának és fizetési hajlandóságának feltérképzése, amelyre kíváló módszereket találhatunk a marketingkutatás eszköztárában.
 
Mivel a kutatásból egy bővebb elemzés is készül, ezért én itt és most csak a főbb megállapításokat ismertetem.
  • Amennyiben „tartalmában és szolgáltatásaiban megfelelő elektronikus újság” készül, úgy a jelenleg nyomtatott újságot rendszeresen olvasók 82%-a, azaz 410 000 fő letöltené le kedvenc újságja okostelefonra optimalizált verzióját. (18-49 évesek 18%-a rendelkezik okostelefonnal és ezen célcsoport 61%-a, azaz 500 000 fő olvas rendszeresen nyomtatott újságot)
  • A „tartalmában és szolgáltatásaiban megfelelő elektronikus újság” nem azonos a nyomtatott lappal, ugyanis a potenciális letöltők olyan extra szolgáltatásokat kívánnak, amelyeket egy mondattal úgy írhatnánk le, hogy: minden legyen benne, amit az internetes média nyújt olvasóinak: plusz videók, keresés az újságban, időjárás jelentés, hírachívum, több kép, visszajelzés az újságíróknak, háttér-információk a hírben szereplőkről, játékok, riasztás (értesítés) hírhez, témához, személyhez kapcsolódóan, bővebb szöveges tartalom, hírmegosztás lehetősége, látványosabb interaktív hirdetések, bemutatók, azonnali vásárlási lehetőség.
  • Amennyiben tartalmában és szolgáltatásaiban is megfelelő újság jelenik meg, akkor a jelenleg nyomtatott újságot rendszeresen olvasók mintegy 55%-a, azaz 275 000 fő előfizetne rendszeresen olvasott nyomtatott újságjának okostelefonos verziójára.
 
A piackutatások általában a célcsoport potenciális nagyságát, jelen esetben azoknak a számát mutatja meg, akik hajlandóak fizetni a médiatartalmat nyújtó applikációkért. A tényleges vásárlást már több tényező együttese határozza meg, mint például az ár, a marketing tevékenység, a vásárlás kényelme, a márka ereje és egészsége, a nyújtott tartalom és szolgáltatások sikeres ötvözése és nem utolsósorban az olvasó kényelmét és a kiadvány használhatóságát előtérben tartó felület sikeres elkészítése.
 
A Wired magazin Ipad-re készített verziója lehetne a legjobb példa arra, hogy milyen könnyű elveszíteni az olvasók bizalmát, amennyiben a kiadó a megjelenítési eszközhöz nem megfelelő tartalmat és szolgáltatást, túlárazva nyújt. A Wired magazin kezdeti 100 000-nél több előfizetői tábora rövid időn belül 20 000 közelébe olvadt, amelynek oka elsősorban az, hogy az újság iPad-es verziója semmivel vagy csak egy kicsivel nyújtott többet, mint papír alapú verziója. A piaci igények pontos ismerete, az okostelefonos újság usability tesztelés, illetve a megfelelő árstratégia kialakítása esetén akár már ma is sikeres lehet egy nyomtatott újság okostelefonra optimalizált verziója és ez még inkább igaz a tabletek penetrációjának növekedésével.
 
A hazai médiatulajdonosok időben kezdték el felmérni a lehetőségeket és az igényeket. A fogyasztói szokások átalakulóban vannak és az okostelefonnak is köszönhetően egyre többen várják, hogy a hír házhoz jöjjön és bármikor kéznél legyen. Az ingyenes hírforrások ellen a médiatulajdonosok a márka erősítésével, a hiteles, egyedi, kellően szórakoztató tartalommal, képekkel, videókkal, interjúkkal tudják felvenni a versenyt, és hát hol máshol lenne jobb helyen egy médiatulajdonos márkájának a helye, mint a szinte mindig nálunk lévő okostelefonunkon.
 
A kutatásból kiderült, hogy nem az a fő kérdés, hogy érdemes-e okostelefonra és később tabletre optimalizálni a nyomtatott újságot, hanem sokkal inkább az, hogy ezt mikor érdemes megtenni és milyen szolgáltatást, előfizetői rendszert kell nyújtani ahhoz, hogy ne csökkenjen, hanem sokkal inkább növekedjen a lap olvasói tábora.
 
A nemzetközi és a hazai médiatulajdonosoknak nemcsak a jelenlegi, de a potenciális olvasók igényeit is figyelembe kell vennie és fel kell készülnie az új, fiatal generáció által használt és szeretett okostelefonokon, tableteken és egyéb jövőbeli kütyükön való sikeres megjelenésre, amelyhez megfelelő tudásbázist a piac-, és marketingkutatások nyújthatnak a médiatulajdonosoknak. 
 
Habár a kutatás prezentációja az előadást tartó kutató szövegelése nélkül nem mindenhol érthető, de azért mégis közreadom a kattintás után :)

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingkutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr592883387

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sajtó és/vs. blogok 2012.01.04. 10:17:26

 Most zajlik a Media Hungary 2011. Ne indulj el, már lekésted a regisztrációt! A rendezvény programja itt, Szily László az alábbi videóban jókat mond a sajtó és a blogok kapcsolatáról. Különösen 2.10-től érdekes. Ugyanerről korábban itt írtunk (po...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.