Sokan, sok helyen foglalkoztak a gazdasági válságnak a piackutatásra gyakorolt hatásával. A Business Week 2009. májusában közreadott cikkében ajánlásokat fogalmaz meg a piackutatás alkalmazására a mostani gazdasági válság idején. Az eddigi megfigyelések szerint ugyanis a recesszió hatására a vállalatok jellemzően csökkentették piackutatásra szánt kiadásaikat. Az USA-ban a szektor az elmúlt négy negyedévben folyamatosan csökkent és a szakértők nem is várják, hogy ez a tendencia hamarosan megfordul. A legnagyobb piacokon 10-20%-kal nyírták meg a kutatási költségvetéseket.
John Quelch 7 lépést javasol azoknak a marketingvezetőknek, akik minimalizálni akarják a lecsökkent fogyasztói költések hatását;
1. Összpontosítás
A hozzáértő marketing szakember azokra a termékekre, márkákra és piacokra fókuszál, amelyek a marketing stratégiában kulcsszerepet töltenek be. A recesszióban lényeges a legfőbb fogyasztók világos megértése, köztük azoké, akik a leghűségesebbek a márkához és akikből a legtöbb profit származik. Sokkal inkább, minthogy a forrásokat a potenciális vagy a másodlagos fogyasztókra pazaroljuk. Most a nice-to-know nem lényeges.
2. A megbízható partnereik számbavétele
Ügyfelek és piackutatók, akik megbíznak egymásban és hosszú távú együttműködés van közöttük, közösen meg tudják tervezni, hogyan kaphatnak több insight-ot és hozhatnak jobb döntéseket kevesebb kiadással. Például adatok kombinálásával új elemek fedezhetők fel a fogyasztói viselkedésről. Ha integrált piackutatási szolgáltatókkal dolgozunk, akkor ragaszkodhatunk ahhoz, hogy a szinergiákat minél jobban használják ki és a párhuzamosságokat szüntessék meg.
3. A tapasztalat megbecsülése
A marketingvezetőknek érdemes kiaknázniuk azoknak a menedzsereknek és piackutatóknak a tudását és megérzéseit, akik már átéltek recessziókat. A tapasztalat a használható analógiákban is megmutatkozhat. Ezekben a kemény időkben vannak, akik pl. svéd piackutatási eredményeket teljes Skandináviára használhatónak veszik, ahelyett hogy ugyanazt a kutatást minden skandináv országban lefolytassák.
4. A tengerentúli lehetőségek kihasználása
A nagy multinacionális vállalatok, mint például az Unilever, elviszik a piackutatási kiadásaikat Nyugat-Európából az ázsiai és latin-amerikai fejlődő piacok felé. Itt a fejlett országokhoz képest a piackutatási költségek kisebbek és a végeredmény tekintetében kifizetődőbbek lehetnek. A fejlődő piacokon a fogyasztói kutatás nagyban tudja támogatni a márkakedveltség megszilárdítását.
5. Az online felé fordulás - egy csepp óvatossággal
Az online kutatás olcsó, gyors, a jövő. Az olyan eszközök, mint a SurveyMonkey a laikusok számára is lehetővé teszi, hogy kérdőívet készítsenek percek alatt. A hagyományos fókuszcsoportok alternatívája az online panel alapján kivitelezett kvalitatív kutatás új termékötletek vagy új hirdetések tesztelésére. Amennyiben a saját magunk által lebonyolított megoldást választjuk annak költséghatékonysága miatt, akkor megkockáztatjuk, hogy nem is kapunk többet, mint amibe került. A márka lelkes online közönségéből összeálló önkényes minta nem feltétlenül reprezentálja az összes használót.
6. Nem a fűnyíróelv a megoldás
Éppen olyan fontos azt tudni, hogy hol lehet megvágni a kutatást, mint az, hogy hol nem. Ha kevesebb hirdetés készül és kevesebb új terméket dobnak piacra, akkor kétségtelenül nagyon fontosak az előtesztek, hogy a legerősebb alternatívát válasszuk. Azokban a kategóriákban, ahol a fogyasztók értékítéletének alapjai megváltoznak, egy mérsékelt kiadású copy teszt megelőzheti, hogy még több pénzt dobjunk ki hiába hatástalan üzenetekre. Néhány kérdés hozzáadása egy standard tracking kutatáshoz igen olcsó módja annak, hogy fény derüljön a vevői attitűdökben és vásárlási szokásokban bekövetkezett változásokra. A kulcstermékekre futtatott conjoint elemzéssel ellenőrizve a kereslet árrugalmasságában és az ár – terméktulajdonság átváltásban bekövetkezett változásokat az árdöntések profitabilitását növelhetjük azokban az időkben, amikor a pénz a döntő.
7. Az új vevők szemmel tartása
A recesszió idején még nehezebb a vásárlóknak, hogy lássák vagy elmondják az igényeiket. A költségnyomások ellenére az okos marketinges a piackutatásának egy részét arra szánja, hogy megismerje a fogyasztók viselkedésének jövőbeli változásait. A recesszió után a fogyasztóid visszatérnek a korábbi fogyasztási szokásaikhoz? Vagy olyan alkalmazkodó mechanizmusokat fejlesztettek ki, amelyek tartósak, különösen ha a recesszió elhúzódik? Milyen új termékekre, szolgáltatásokra lesznek nyitottak a fogyasztók? Amennyiben, ahogy a pénzügyi szektorban is, a márkákkal szembeni fogyasztói bizalom komolyan lecsökkent, meddig tart visszaszerezni azt és milyen lépések árán? Végül a válság véget fog érni és a jövőbeli siker attól függ, hogy rendben van-e a pozícionálás, ami egy alapos kutatáson nyugszik, ha van.
tovább az eredeti cikkhez »
Utolsó kommentek