A profi válaszadók megölik a szakmát
Címkék: panel veszély minőség marketingkutatás
2010.02.23. 09:00
Kérdőívkitöltést motiváló eszközök veszélyei I.
Ha valamely vállalat az internetes adatfelvétel lefolytatásához online panel építésbe kezd, számos szabályt kell szem előtt tartania. A technikai feltételek megteremtése csak az egyik, de lehet nem a legfontosabb lépés a cél eléréséhez. Az etikai szabályoknak és nemzetközi irányelveknek való megfelelés jelenti az igazi kihívást. A három nem elve alapvetően a lakossági access paneleknél érvényes, ugyanis a vállalati B2B panelek esetében már más szabályokat, másfajta motivációs eszközöket kell alkalmazni a kutatóknak.
A három „NEM”. Az a három NEM, amelyet egy piackutató cég nem tehet meg, ha minőségi kérdezést, adatfelvételt, adatszolgáltatást nyújt, ha piackutatási access panelt épít vagy üzemeltet:
Folytatjuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
matermuter 2010.02.24. 15:25:45
Klenovszki 2010.02.24. 18:48:23
Szia!
Először is köszönöm a hozzászólásod, illetve a kérdésed. A 3 nemet betartjuk, azért is írok erről, mert számunkra nagyon fontos, hogy minőségi adatfelvételi szolgáltatást nyújtsunk.
Az első pont arról szól, hogy ne neveljünk professzionális válaszadókat.
Profi válaszadókat úgy lehet nevelni, hogy olyan ösztönző rendszert alakít ki egy cég, amely a rendszeres kérdőív kitöltésre motiválja a válaszadókat. Tehát minél több kérdőívet töltesz ki, annál több pontot, virtuális forintot kapsz vagy éppen nagyobb eséllyel vehetsz részt egy sorsoláson. Ez két dolgot is eredményez:
1. Elsősorban azok vesznek részt a kutatásokban, akik fogékonyak a „pontgyűjtésre” és eléggé elkötelezettek, türelmesek abban, hogy akár 1 évig is gyűjtögessenek.
2. Másodsorban pedig az ilyen típusú kitöltők elkezdenek trükközni: több névvel regisztrálnak, gyorsan töltik ki a kérdőívet, hiszen nem válaszolni akarnak, hanem „jutalmat kapni”
Ha tagja lennél a NetPanel rendszernek, akkor tudnád, hogy nálunk nincs ilyen kérdőívkitöltést motiváló módszerek, hiszen sem pontgyűjtés, sem virtuális forint nem játszik, sőt a sorsolásokon is csak egyszer vesz részt a kitöltő, még akkor is, ha esetleg több kérdőívet töltött ki az adott évben.
Ezzel mi nem ösztönözzük a panelben maradást, mert nincs olyan ösztönző rendszerünk, amely arra serkenti a kitöltőket, hogy minél tovább bent maradjanak.
A második pont arról szól, hogy egy panelen ne fusson reklám, DM levél vagy bármi olyan, amely nem piackutatáshoz tartozik.
A NetPanel tisztán piackutatási panel. Nincs reklámozás. Nincsenek DM levelek. Nincs közvetlen értékesítés.
A hamarosan megjelenő posztban pont erről írok bővebben.
A harmadik pont arról szól, hogy nem nyújthat közösségi szolgáltatások, ahogy a zárójelben is írtam, blog, kérdőíveket kibeszélő fórum, egymást bejelölő vagy éppen egymást kutatásra invitáló szolgáltatásokat.
Említetted a honlapot és a nevét. A név onnan jött, hogy a nemzetközi és hazai szakirodalom is panelnek, access panelnek hívja az ilyen típusú adatfelvételi csatornákat. Net, meg a net miatt van :).
Ha megnézed a netpanel.hu oldalt, akkor láthatod, hogy a honlapon nincs semmilyen olyan szolgáltatás, amely segítségével a netpanel tagjai tudnának kommunikálni egymással. Nincs blog. Nincs twitter. Nincs fórum (kivéve bizonyos kutatások végén, ahol a kutatásra meghívott személyek tovább beszélgethetnek – de ez egy kutatási technika), tehát nincs semmi olyan szolgáltatás, amely a tagság egymás közti kommunikációját segíti elő. Tehát nincsenek közösségi szolgáltatások.
A honlap egyébként azért van, hogy tájékoztassuk a paneltagságot. Láthatóvá tegyük a sorsolásokat, a saját kutatások eredményét elérhetővé tegyük a tagságnak, tájékoztassuk az adatvédelmi szabályokról, nyereményjáték szabályairól stb. Ezek szükségesek, hogy a tagság láthassa, hogy mi a sorsolásokat megtartjuk, a nyereményeket kiadjuk, tehát amit ígérünk, azt betartjuk.
Remélem válaszommal segítettelek és láthatóvá tudtam tenni a különbséget a jó és a rossz panelépítési módszerek között.
Magyarországon a piackutató cégek jól alkalmazzák ezeket a technikákat, nem nevelnek professzionális válaszadókat az online panelekben, sőt az "offline" világban is azért küzdenek, hogy ne legyenek profi válaszadók.
Ezek a módszerek alapvetően a nemzetközi, nem piackutató cégek által üzemeltetett paneleknél található meg, ahol szakmaiság nélkül keverik a DM-et a piackutatással, virtuális dollárokkal, pontgyűjtéssel szédítve a népet, amelyet természetesen a panelfenntartó saját boltjában lévő termékekre válthat be a paneltag.
snr 2010.03.02. 21:23:17
Miközben azt nézegettem a honlapjukon, hogy hány pontért jár a tesco utalvány, arra gondoltam vajon mennyire hiteles a kutatás ha gépiesen töltögetek a pontokért.
És most itt látom a profiktól leírva, hogy professzionális válaszadót fognak belőlem nevelni. :)
Utolsó kommentek